Sidor

FABRIKEN DRAR IGÅNG

-
Hej fabriksmedlemmar !
-
Hoppas ni alla haft en skön och solig sommar.Nu är hösten här och det är det är hög tid att starta upp fabriksverksamheten igen. En höst som kommer innehålla en del förändringar som vi nu kommer att berätta mer om här.
-
-
FOKUS PÅ INREDNING OCH TEMAN
Tanken är att vi i höst ska fokusera mer på inredning dvs tisdagsteman. Vi kommer så att satsa på dessa tisdagsteman och slopa söndagsbilden, samt månadens inspiratör för åtminstone en tag framöver.
--
-
TISDAGSTEMAN VAR 4:e TISDAG
För att göra fabriken hållbar i längden kommer höstens teman att gå var 4:e tisdag. Tycker vi sen att det blir för långt mellan gångerna, så kan vi alltid göra dom tätare. Datum och teman hittar ni sen i svarta balken ovan under fabrikskalender. Genom att inte ha så täta intervaller mellan fabrikens teman så ger det medlemmarna tid att planera sina bidrag, samt att det ger vi som drar fabriken mer tid med arbetet bakom bloggen.
--
-
FABRIKEN TESTAR INLINKZ
För att göra alla bidrag som deltar i våra tisdagsteman mer synliga och lättillgängliga, så tänker fabriken i höst använda sig av bloggverktyget inlinkz. Inklinkz är en wigdet som kommer att finnas under varje tisdagstema, där alla medlemmar som delta sen kan sätta in sina bidrag. Bidragen syns sen med en liten bild och eventuellt en liten beskrivning. Detta är något nytt för oss, men vi hoppas vi skall få det att fungera riktigt bra, och att det underlättar att klicka sig fram till alla bidrag som deltar!
--
-
RÖSTA FRAM NÄSTA TEMABLOGGARE
Tidigare har det ju varit så att vi som arbetar på fabriken har valt ut en bloggare som tar hand om ett tema. I höst tänker vi som så, att bland alla  medlemmar som deltagit med bidrag till det aktuella tisdagstemat, röstar vi tillsammans fram det bästa bidraget. Bloggaren ifråga får sen i sin tur får  ta hand om nästa tisdagstemainlägg här på fabriksbloggen.

-
HÅLL KOLL PÅ FABRIKSKALENDERN!
Nytt för i år är fabrikskalendern som ni hittar uppe i svarta balken. Den är ännu tom, men där kommer vi framöver att skriva ner allt som händer här på fabriken.
-
-
MEDLEMSKAP I FABRIKEN
Fabriken har från första början strävat att ha aktiva medlemmar, och det kommer vi fortsättningsvis hålla fast vid. Medlemmar som inte varit aktiva på ett par månader/2 tisdagteman, plockas automatiskt bort från våra listor för att ge utrymme åt andra. Det är dock helt okej att ansöka om nytt medlemskap ifall man känner att man vill vara med igen!
-
Till dig som ännu inte är medlem och är nyfiken att vara med, kan vi berätta att att från hösten har vi skruvat reglerna för medlemskap en aning. Det betyder att nya medlemmar [med blogg med fokus på inredning] skall  ha gjort 3 tisdagstemainlägg på egen blogg, innan dom kan bli medlemmar. Dessa inlägg visar man sen upp när man med mail ansöker om medlemskap i fabriken.
-
-

ANVÄND FABRIKSLOGGAN
Viktigt! Vi vill ännu påminna alla medlemmar att använda fabrikens fina fabrikslogga, och genom denna länka till fabriksbloggen från er egen blogg. På detta sätt ser både vi och andra att er blogg är medlem av fabriken.
-
Nåja. Nu ser vi framemot att snart köra igång. Förhoppningsvis får vi till det första temainlägget under denna vecka, sen får vi hoppas vi snart får flyt i fabriken igen. Hoppas på överseende med eventuellt krångel i början.
-
BÄSTA HÄLSNINGAR
-
PS.Vi har en del att stå i med innan fabriken kör igång till 100%, och vi skulle vara jätteglada om ni ville hjälpa oss litegranna och tipsa om kommande tisdagsteman, genom att lämna en kommentar här under.

43 kommentarer:

  1. Hejsan, har väntat länge nu och ser fram emot höstens tisdagstema och är glad att ni engagerar er. Så vi alla får hämta inrednings inspiration landet runt och i våra grannländer.

    Tur för mej att fabriken inte kör igång ännu. För på torsdag far jag på vandringsresa i Portugal och Spanien, några veckor.

    Ha det så gott alla fabrikanter.
    Varma hösthälsningar // Lissen

    SvaraRadera
  2. Hej tjejer, kul att se er ta tag i Fabriken igen. Tycker förändringen med längre intervaller mellan tisdagsteman är BRA! Det tycker jag naturligtvis för att jag haft jättesvårt att hinna med i svängarna som det varit tidigare. Har just nu (är lite för trött och uttömd på idéer) inga bra förslag på tisdagsteman, men det kommer nog. Njut av sensommaren, kram L

    SvaraRadera
  3. Tjingeling, Jättebra att ett tisdagstema håller sig lite längre , så har man mer förberedelsetid att göra ett bra inlägg.
    Just nu håller jag på att iordningställa mitt arbetsrum. Ser att i många bloggar har man just arbetsrum, eftersom de flesta av oss ändå är ganska "handkraftiga". Skulle vara roligt att se hur och var de andra arbetar i sina hem.
    Hälsningar UllaMaria
    http://www,mittlillahimmelrike.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Jättebra med längre tid mellan tisdagstemana, det var verkligen svårt att hinna med tidigare!

    Härligt att fabriken är igång igen!
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Kul med höststart och bra förändringar!
    Lite tematips; bästa förvaringen, på väggarna, ljuskällor, här är jag mest kreativ...
    Ser fram mot en inspirerande höst!
    Allt gott!

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Vad roligt att Fabriken sätter igång igen.
    Tycker också att det låter jättebra med lite längre intervaller,så man kan planera inläggen en tid,så det blir då bra som möjligt.
    Jag är ju väldigt förtjust i tips på inredningsprylar som man kan fixa själv.
    Må så gott
    Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Äntligen höst och massa nytt!! Kul att ni drar igång igen, ser fram emot mycke inspiration! Tips på teman: fina mattan, rum tema.. Med tema om rum vandra genom hemmets alla rum från kök till vardagsrum till Sov osv... Detaljer i hemmet, konst.

    Vi ses igen!!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  8. Jaa, vad roligt det känns med lite längre tid att tänka ut och göra fint. Elins tips låter jätteroliga.
    Har tyvärr inga idéer just nu, men återkommer.

    (Och ska verkligen försöka fixa dit loggan på min blogg snarast!)

    Ha en fin dag!
    /Eva

    SvaraRadera
  9. Härligt att komma igång igen. Stöttar helt idén med längre intervall emellan tisdagsteman; som så många andra har jag haft svårt att alltid hinna med och då blir det inte alltid de bästa bidragen...

    Roliga tema kan vara "inred med böcker", "festdukning", "det är detaljerna som gör det".

    SvaraRadera
  10. Hej!

    Äntligen drar det igång igen :)
    Skulle ni kunna uppdatera min nya bloggadress?
    Den gamla är http://whiterainbow.blogg.se

    och den nya:
    http://whiterainbow.se

    MVH Hanna

    SvaraRadera
  11. Åh vad trevligt att ni drar igång igen!

    SvaraRadera
  12. Åhh vad härligt engagemang ni har! Superbra idé med längre intervall tycker jag... då blir kanske mina bidrag lite högre kvalitet med lite tanke bakom iallafall ;-)
    Just nu i mitt liv kretsar inredningen kring husdjur eftersom jag är på väg att skaffa katt.... det skulle vara jätteroligt att se hur andra bloggare har löst inredningen med alla pryttlar ett husdjur kräver. Annars tänker jag att teman kanske inte måste vara så riktade utan mer en känsla.... typ romantiskt, friskt, mysigt, nostalgiskt eller dylikt.
    Ser fram emot en ny säsong på Fabriken!

    SvaraRadera
  13. Bra regler tycker jag! Kanske dock hade varit bättre att utesluta efter tre ggr, två känns lite fort.

    Advent och jul känns kanske givna teman men jag nämner dem ändå. Ljuslyktor och höst är ytterligare två förslag.

    SvaraRadera
  14. Vilka positiva förändringar! Kul!
    Jag håller med Mia här ovan att två uteblivna tisdagsteman kan kännas lite kort men det ger sig säkert.

    Ett förslag från mig är tema på tv-bänk/skåp. Vi håller som bäst på att leta ny förvaring för detta och det är verkligen svårt att hitta något fint.

    Ha det gott!
    Marie

    SvaraRadera
  15. Hejhej! Roligt att Fabriken startar igång igen!
    Era planer låter helt bra, det kan kännas lite stressigt ibland att hinna med teman varje vecka. Att rösta fram månadens inspiratör låter också trevligt!
    Jag har så klart loggan på bloggen!

    Ann-Christine

    SvaraRadera
  16. Halloj på er! Hoppas ni haft en jätteskön sommar. Jag föreslår temat "konst i hemmet" som tex tavlor statyer, skulpturer osv. Och kanske tips på billigaste hemmabygget i möbelväg?

    Kul att ni drar igång igen- det verkar välgenomtänkt och kommer säkert att funka bra! tummen upp för er tjejer!

    SvaraRadera
  17. Duktigt flickor.. Låter bra! Känns helt bra med förändringar...
    Jag tror att vi alla känner osstaggade med nya tisdagsteman...
    Ha det bra!
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  18. Hej Fabriken! Jag har saknat er i sommar och glädjer mig till att få lite nya uppgifter här i höst och vinter :)

    Kloka förändringar, självklart har vi överseende med lite "barnsjukdomar", det här ska bli kul!

    Vi ses!

    SvaraRadera
  19. Kul att vi drar igågn igen! Och tematisdag var fjärde vecka låter utmärkt.

    Däremot kommer i alla fall jag sakna månadens inspiratör. :-)

    Förslag på teman: olika färger, dukning/festdukning, barnrum, personliga detaljer i mitt hem, senaste inredningsprojektet hemma, höst/vinter.

    SvaraRadera
  20. Jag håller med att det blir bra med längre mellanrum mellan tisdagsteman. Då hinner man planera bättre och satsa mera.

    Det där med inlinkz låter också bra, hoppas det fungerar!

    Några förslag på teman:
    - Gardiner
    - Min samling (de flesta har väl en tendens att samla på sig något)
    - Landet vs. stan (skulle vara intressnt om alla skrev om ungefär var på skalan landet - storstan de bodde, vad man uppskattar med den boendeplatsen och om man ville bo någon annan stans. Det blir mera boende än inredning men det hör väl ihop)

    SvaraRadera
  21. Hej igen!

    Bara en liten kommentar... Kanske beror det på att ni håller på och förändrar på bloggen, med under kategorin "butikbloggar" ser det ut som bloggarna som egentligen tillhör kategorin "lantliv" ligger. Och tvärtom. Iaf har jag själv helt plötsligt inte startat butik... :-)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  22. Spännande med det nya! Kul att Fabriken är öppen igen!

    Ett förslag är höstfavoriter från naturen.

    /Caroline

    SvaraRadera
  23. Hej

    Roligt att köra igång igen med tisdagsteman. Tror att det blir bra med längre tidsintervall.

    Spontana idéer som dyker upp:

    - Min myshörna
    - Allhelgona
    - Ljus i mitt hus
    - Inför julen
    - Favoriter i köket
    - Min bästa förvaring
    - Vinterträdgården
    - Nytt i mitt hem
    - Nyårsdukning

    Ha en mysig höst.

    //Jeanette

    SvaraRadera
  24. Hej

    Som jag har väntat :-) ! Kul, nu vill vi veta kommande teman och verkligen sätta fart. Det fanns förut en lista på teman, skulle ni kunna slänga upp den igen, så har man lite satt spåna efter för att komma på nya teman? Har massor med funderingar...

    Ha det!
    /Anna

    SvaraRadera
  25. Hej!

    Vad kul att vi kör igång igen. Här kommer några förslag på teman:

    - fönster
    - dörrar
    - pysselförvaring
    - belysning
    - vinterträdgård
    - vardag
    - anslagstavla

    Kram Linda

    SvaraRadera
  26. Kul att det kommer igång igen. Jättebra med längre uppehåll. Förslag....nä inte direkt.
    Ser med spänning framåt. Kram Maria

    SvaraRadera
  27. Hej hej!

    Vad spännande med förändringar. Tycker det låter himla bra, detta kommer bli super!

    Gillar att det är lite längre mellan tisdagsteman då hinner man vara med varje gång. :)

    Ska fundera på om jag har något förslag. Just nu kommer jag inte på något...

    Ha en fin söndag!
    /C

    SvaraRadera
  28. Vad roligt med nystart och förändringar. Ser fram emot höstens teman :)

    Några förslag från mig:
    - Min favorittavla.
    - Hemma hos en vän.
    - Böcker i inredningen.
    - Praktiskt och snyggt.

    SvaraRadera
  29. Äntligen!!
    • sommarfynd
    • fiffig lösning
    • tapeter
    • dukat
    • på min fönsterbräda
    • arvegods

    SvaraRadera
  30. Hej jag är ingen frabiksarbetare.. (ännu iaf..) Men det ska bli så kul att få se er arbeta fram inspiration åt mig och så många andra igen.

    //Mia

    SvaraRadera
  31. Hej, roligt att det kommer igång igen, är ni gulliga och uppdaterar min adress som numera är

    http://www.elviraspekulerar.se

    //Elvira

    SvaraRadera
  32. Jag tycker era tankar är bra!
    Tror att hösten här på Fabriken kommer bli toppen!
    Kramar, Maria

    SvaraRadera
  33. Hej!
    Kul att fabriken drar igång igen. Jag är mest rädd för att glömma bort när det blir mer sällan, men jag ska dra ut kalendern och hänga upp här bredvid datorn så att jag blir påmind.

    SvaraRadera
  34. Tjuvkikar in lite här i kommentaren... precis som jag brukar "tjuv-haka-på" en del av era tisdagsteman. OCH såklart brukar jag njuta av att få kika in till alla kreativa fabrikanter!

    Har inte riktigt hunnit fundera ut så många temaförslag än, men det ligger lite i bakhuvudet och gror... :)

    Tycker att Lotten har en bra tanke där med det här med en känsla. Känslan som inramar olika delar av hemmet. Spännande synvinkel!

    EN tematanke, som både är allvarlig och ändå lite kul är att stjäla bloggen "The Burning House" idé om "saker" man skulle rädda från hemmet om det började brinna! Typ, tema det viktigaste i mitt hem, efter familjemedlemmarna då förstås... ;)

    Återkommer om/när de där bakhuvudettankarna har fått växa till sig!

    Förresten kika gärna in på The Burning House, alltid lika intressant och roligt att ta del av folks mest kära ägodelar. Och en del annat. Som kära husdjur. :)

    Här är adressen: http://theburninghouse.com/

    /helena - som ser fram emot höstmys på fabriken. Hm. Höstmys borde kanske vara ett tema?

    SvaraRadera
  35. WAY TO GO!
    Äntligen startar det!!! Fick lite framtidstro igen. Tack. Jag är lite av en inredningsnörd på nätet, inte så mkt hemma tyvärr, men jag fick höra att vi hade en bohemisk stil så jag får nöja mig med det- hihi.

    Tematips, lite "skämt" och vissa "å sido", men ändå...lite fniss räcker långt.

    -min oas (alltså det absoluta favvoplacet)
    -pimp my wall
    -fulaste presenten (som jag tar fram när personen som gav mig den är på besök- det här är ett "vågar jag?"-tema, eller man kanske har fått den att fungera i sin inredning...eller VAD är fult egentligen? Vem bestämmer det?)
    -porslinsfigurerna invaderar
    -roligt med böcker
    -den där fick duga som lampskärm
    -idéer med tyger
    -snyggt i lera
    -vad kan jag göra med en väska?
    -var hamnar alla mina räkningar? (jaa, jag är nyfiken iaf!)
    -snö el. isdesign
    -mobiler (alltså inte mobiler mobiler utan mobiler)

    //Kristiina

    SvaraRadera
  36. Det här blir toppen!!! :)
    /JohannaK

    SvaraRadera
  37. skoj!
    kanske ett tema som handlar om bra foto-tips?

    SvaraRadera
  38. Låter spännande med det nya upplägget! Jag hade svårt att hinna med tidigare och nu hoppas jag kunna bli mer aktiv med det nya upplägget :)

    Vet att belysning varit med som tema tidigare men nu när vi går mot mörkare tider kan det kanske vara aktuellt igen :)

    Kramar och tack för ett fint jobb tjejer!
    Carina

    SvaraRadera
  39. Kul!

    - porslin
    - Barnrum
    - på väggarna
    - uppdukningar
    - kompositioner/grupperingar/stilleben
    - krokar/upphängning/galgar
    - lampor
    - anslagstavla

    SvaraRadera
  40. Ser fram emot en spännande höst! Har läst igenom alla kommentarer här nu, och tycker det finns jättemånga bra idéer och förslag på teman.

    SvaraRadera
  41. Hej,
    Kul att ni kör igång igen, jag är dock inte medlem men tänkte prova, så får vi se om det håller måttet!
    Tema ideér:
    - konst i vardagen - och då egen tolkning av konst.
    - krock i hemmet - vad jag gillar i inredning hemma kanske inte min man/barn/sambo alls tycker om
    - blommor/växter i inredning
    - mest använda vardagsföremålet
    - vatten

    Må så gott
    Malin

    SvaraRadera
  42. Vad roligt det ska bli! MIn stackars blogg är helt försummad just nu men nu fick jag ny inspiration...
    Förslag på teman:
    - Barnens rum/utrymmen
    - Inred ute
    - Förvaring förvaring förvaring
    - Gör det själv...Gjort själv
    - Fult och fint
    - Hemmets skamfläck förvandlas
    - Duka fint
    - Mest stolt över i hemmet
    - Konst
    -Motsatser i hemmet (stort/litet, mörkt/ljust, färgstarkt/enfärgat

    Kul ska det bli att dra i gång igen!

    SvaraRadera